POVESTEA MTX SAU TOTUL DESPRE LANSETELE DE CRAP

Creat: marţi, martie 7, 2017

Ambitie, necesitate, coincidenta sau noroc ? M-am tot gandit care a contat mai mult, dar inca nu am gasit ordinea.

Totul a plecat de la “necesitate”. Pescuiam atat in competitiile de crap cat si de placere. Ambele variante aveau de cele mai multe ori acelasi numitor comun in reusita partidei. Acesta era pescuitul la distanta. Am deschis drumul firelor subtiri in pescuitul crapului, coborand stacheta la 0,20 si chiar 0,18. Rezultatele au crescut simtitor, dar voiam mai mult. Cu dimensiunea firul nu mai puteam sa cobor, asa ca a trebuit sa ma orientez catre urmatorul factor determinant in aruncarile la distanta : lanseta. Aici a intervenit si “ambitia”. De ce sa nu concepem si in tara lucruri bune ?! Simteam ca este loc pentru asa ceva. Ambitia a devenit si mai mare dupa ce am incercat sa imi pun ideea in practica, abordand mai multe branduri . M-am lovit de indiferenta sau de idei comerciale, in care sa “arate bine” sau “sa accepte un adaos mare fara sa fie scump” contau mai mult decat “sa arunce bine”. Nu m-am descumpanit, ba mai mult, mi-am dat seama ca este un sector in care multi nu cautasera performanta.

Au continuat cautarile unui brand care sa ofere intrarea intr-o fabrica unde puteam sa-mi pun in aplicare gandurile . Asa am ajuns intr-un stand chinezesc din vechea “Europa” , actual Dragonul Rosu. Mi-a atras atentia ce scria pe o lanseta : MTX. Aici a intervenit “coincidenta” . Mi-am spus : “ma cauta”.   Asa ca am achizitionat un set de sase lansete, cu care am mers la concursul ce incepea exact in ziua urmatoare.

De aici a intervenit “norocul”. Incercand sa pescuim la foarte mare distanta, am crapat cu partenerul de concurs jumatate din vechile lansete. A trebuit sa bag la lucru noile MTX-uri. Nu a cedat niciunul, chiar daca solicitarile erau maxime. Am castigat concursul si am stabilit un nou record national, lucru imposibil de realizat daca nu aveam norocul sa achizitionez noile lansete .
Totusi nu era o lanseta pe criteriile cautate. Faptul ca nu se rupeau a contat enorm. Gasisem un blank bun . Trebuia numai aranjat putin. Asa ca am curatat lanseta de lac , inele si mandrina, dupa care am reconstruit-o cu elemente de calitate. Greutatea lansetei a scazut de la 500g la 400g. Asa a aparut prototipul de MTX14. Total alta lanseta: Usoara , puternica, rezistenta si cu o revenire foarte buna..
M-am intors la standul de unde achizitionasem lansetele. Bucuria ca gasisem la ei ce-mi doream, era lovita de experientele trecute in care nimeni nu dorea sa investeasca in idei noi. Norocul a continuat aici. Am gasit un om care m-a ascultat   fara sa ii ofer nicio garantie materiala sau morala . A luat batul cu inelele fixate cu ata de papiota , mandrina centrata cu scobitori, toate amplasate pe un blank cu urme evidente de smilgher. Mi-a promis ca o sa scoata modelul de serie pe criteriile prototipului.

In cateva luni lanseta a aparut in lista de produse a celor de la Hakuyo, pentru ca la ei ajunsesem. Era perfecta. Acum arata si bine in comparatie cu prototipul .
Am facut totul din pura placere in dorinta de a creea o lanseta buna si ieftina in tara. Nu aveam niciun avantaj material din asta. Eram un simplu client pentru Hakuyo, exact ca si celelalte magazine.

Fiind legat sentimental de produs, avand si o datorie morala fata de cel care a avut incredere in mine, am inceput sa promovez lanseta MTX14. Toti pescarii care o achizitionau erau foarte multumiti si o recomandau. Totusi, dupa un an, vanzarile nu erau cele la care ma asteptam. Nu stiam ce se intampla. Comertul nu era punctual meu forte. In cele din urma am depistat cauza:

MTX14 avea o problema. Era prea ieftina ! Pescarii indrumati de recomandarile celor care le utilizau, ajungeau in magazine si aici erau indrumati catre modele cu profit mai avantajos.
Este un lucru normal ce se intampla, ca asa este educatia comertului, totusi nu puteam sa accept situatia. Am decis sa achizitionez tot stocul si sa ma ocup personal de vanzarea produsului. Am riscat , pentru ca vanzarile din depozit erau foarte mici, iar eu ma angrenam sa vand “la bucata” mai bine decat toate magazinele partenere Hakuyo.
Astfel, toti cei indrumati de recomandarile altor pescari, ajungeau direct in magazinul meu, iar de data aceasta veneau dupa MTX14 … si plecau cu MTX14. Vanzarile au crescu simtitor, iar daca in primul an se vandusera 20% din stoc , in urmatorul an stocul a fost terminat.
Increderea in calitatile produsului a atins apogeul in concursul de aruncari Hakuyo Casting Cup 2012, in care lanseta a demonstrat ca arunca mai bine ca majoritatea modelelor aflate pe piata, chiar si de doua ori mai scumpe.

Calitatile care au stat la reusita MTX14 au fost urmatoarele :

1.SA FIE CAT MAI USOARA.
Acest lucru implica un carbon de calitate,  lipsa lacurilor comerciale, inele subtiri , mandrina usoara. Greutatea lansetei este si principalul factor care putem spune ca intervine in “placerea drilului ”. O lanseta greoaie, pe langa fapul ca este mai anevoios de sustinut, absoarbe mult din vibratiile unui peste in drill. La fel si o lanseta moale. Elasticitatea absoarbe vibratiile si le pastreaza inutil.

2. SA FIE CAT MAI PUTERNICA.
Asta inseamna sa se indoaie cat mai putin sub actiunea greutatilor ce trebuiesc lansate,  dar tinand cont si de prima idee, in care trebuie sa pastram o greutate redusa, atunci singura solutie ramane tot un carbon de calitate.

3. SA NU SE RUPA  in conditii normale de utilizare si nici cand acestea se depasesc usor. Acest lucru depinde prioritar de material, de proiectare si de o mufare cat mai sigura, realizata numai pe masini de rectificat si niciodata prin imbinare direct pe tronsonul scos din matrita,  eventual lacuit.  In astfel de situatii mufarile au zone de imperfectiune, ce aduc in timp fisuri pe blank, sau  permit desfacerea accidentala a lansetei in aruncare, lucru ce duce de cele mai multe ori la ruperea acesteia.

4. INELELE , prin greutatea aparent nesemnificativa, au un aport major in balansul pe care il imprima lansetei dupa aruncare. Balansul amplu sau prelungit ( "revenirea slaba" cum i se mai spune) reduce aruncarea cat si precizia acesteia. Inelele cu doua picioare genereaza doua probleme. Prima este data de greutatea mai mare , iar cea de a doua si cea mai importanta este data de intarirea unor zone din blank, lucru ce duce la o fragmentare a distributiei fortelor pe bat, generand puncte vulnerabile la solicitari mai mari.
Asa ca avem nevoie de inele cat mai usoare si cu un singur picior. Acest lucru se realizeaza printr- o ceramica subtire si elemente metalice care numai prin calitate suplinesc rezistenta produselor similare  mai groase .

5. PROIECTAREA este cea care face o distributie optim a materialului pentru a obtine un bat cat mai bun pentru aruncat, dar care sa nu se rupa. Aici vorbim de asa zisa “actiune”. Aceasta se obtine din conicitatea blankului si din grosimea materialului pe zone.Aceste lucruri se calculeaza riguros pentru a obtine parametrii ideali.
O lanseta cu actiune parabolica este slab gandita datorita faptului ca nu ii este valorificata cantitatea de material pentru a obtine un moment maxim, iar o lanseta rapida este tot gresit conceputa , de data aceasta datorita riscului de a se rupe , datorat unei distribuiri de forte pe blank , atipice pentru un calcul fizic riguros. Curbura optima descrisa de o lanseta in solicitare maxima trebuie sa fie una semiparabolica, acesta fiind compromisul perfect intre moment maxim al fortei de aruncare si rezistenta la rupere.

Tot in proiectare intra si plasarea inelelor . Pozitia acestora se calculeaza in functie de necesitatile blankului, tot pentru a obtine o solicitare corecta a acestuia. Inelele nu se pozitioneaza pe o lanseta pentru a diminua frecari ale firelor, asa cum se mai vehiculeaza in unele teorii .
La fel si mandrina. Aceasta nu se aseaza in functie de lungimea bratelor unui pescar, ci se aseaza tot pentru ca fortele care actioneaza asupra unei lansete sa fie distribuite corect, indiferent ca sunt mai mici sau mai mari.

Pastrand aceste criterii au aparut mai multe modele in gama MTX incercand sa scoate modele si mai ieftine, dar si modele mai bune. Am sa incerc sa le prezint in ordinea aparitiei :

MTX14 a fost prima. La numai 400g detinea o putere remarcabila de aproape 4lbs.   Pescarii au inteles repede ce inseamna “usor, puternic si fara sa se rupa” la o lanseta. Dar ce este mai important este ca au inteles ca “se poate si cu bani putini”.

MTX8 a fost urmatoarea lanseta adusa de Hakuyo. Era nevoie si de o lanseta mai ieftina. Singurul aspect pastrat a fost rezistenta la rupere, acesta fiind criteriul prioritar in fata pescarilor. Asa ca a trebuit sa se umble la calitatea materialului, respectiv unul care numai prin marirea masei putea sa suplineasca rezistenta. Si inelele cu doua picioare au fost un compromis.
Totusi MTX8 a devenit cea mai ieftina lanseta care face fata celor mai solicitante conditii de pescuit, fara sa piarda deranjant in aruncare. Singurul aspect negative ramanand o greutate mai mare, de aproximativ580g.
Lanseta are 4 lbs.

MTX11 a aparut in urma rautatilor aparute in piata in care se spunea ca Hakuyo stie sa faca numai “pari”.
Este o lanseta de 400g si 3,5 lbs , cu blank slim , aspect ce da si acea caracteristica de indoire excesiva a lansetei. A fost pastrata ideea de rezistenta la rupere. Modelul s-a impus castigand categoria de 3,5lbs la Concursul International de Casting din Bulgaria in anul 2013. In acel concurs foarte multe modele consacrate de 3,5 lbs au cedat in mana aruncatorilor buni.
Aspectul trebuia retinut de cei care doresc sa scoata din 3,5lbs, ce reusesc sa faca cu un 4lbs !

MTX14 SPOD este modelul care trebuia sa echilibreze situatia dupa MTX11. Ideea a fost “ mai puternic nu exista”. Asa a aparut o lanseta de peste 5lbs. . Fiind pe departe cea mai rigida lanseta din gama, a fost nevoie si de mai mult material in constructia ei, lucru ce a ingreunat lanseta , trecand de 600g. Aceasta greutate se regaseste si la MTX8, dar fiind vorba de un material superior , acelasi ca pe MTX14 , rigiditatea a crescut considerabil. Chiar daca este o lanseta destinata naditului, cei mai buni aruncatori de la noi o pot incarca constant, devenind in multe situatii lanseta cu care se pescuieste la distante extreme, dar repet, numai in mana celor mai puternici.

MTX CLASS reprezinta apogeul conceperii lansetelor la Hakuyo. Contributia este in mare masura a fabricii, care a inteles criteriile pe care construieste Hakuyo si a aruncat in lucru cele mai bune materiale de care dispunea, materiale pe care inca nimeni nu si le permitea pe lansete de crap, fiind folosite numai pe cele de spinning.
 Din partea noastra a fost numai increderea in fabrica si ambitia de a detine cea mai buna lanseta de crap. Faptul ca pretul crestea si ajungea langa produse ale brandurilor consacrate, nu era un lucru prea bine gandit din punct de vedere al vanzarii produsului si al drumului spre care indreptasem piata lansetelor, respectiv ca se poate pescui la distante extreme si cu lansete ieftine. Totusi am riscat .
 La aparitia lansetei , nu a durat mult pana a facut dovada locului pe care il detine in lumea lansetelor de crap. La concursul Hakuyo Casting Cup 2014 , competitie conceputa pentru a da posibilitatea celor mai buni aruncatori din tara sa compare cele mai bune lansete, MTX CLASS a dominat clasamentul concursului, reusind opt aruncari de peste 200m, lucru ce nu mai fusese reusit in nicio alta aruncare dintr-un concurs. Totodata a fost obtinut si un Nou Record National cu o aruncare de 216m.
In acelasi concurs, inclusive aruncatorii de la categorii inferioare de putere si-au imbunatatit recordurile personale cu pana la 10m.
 MTX CLASS are numai 430g si o putere de 4 lbs. Calitatea maxima a materialului a fost completata de panza 3K . Acest material de acoperire ofera sub un aspect deosebit, o rezistenta marita la zgarieturi sau lovituri si mareste puterea lansetei cu 15%.

MTX UNI este urmatorul model aparut. Are investite aceleasi materiale ca si MTX14 , dar sub un alt proiect . Acesta consta in marirea conicitatii lansetei , lucru ce determina un plus de putere.
Deci la 400 g si acelasi material ca pe MTX14, UNI reuseste cel putin din calcule teoretice o rigiditate mai mare, pierzand putin la aspect prin ingrosarea lansetei.

MTX TOP este modelul anului 2016. Se plaseaza ca putere intre MTX14 si MTX CLASS , acoperind si aceasta plaja de putere, tot la o greutate putin peste 400g.
Lanseta are ca strat de finisaj panza 3K, lucru ce confera sub aspectul deosebit si o rezistenta suplimentara la eventualele lovituri ale lansetei.
Un plus adus acestui model este configuratia inelelor : 50-16mm.

Facand o analiza a modelelor discutate se observa ca in gama lansetelor MTX lucrurile care “costa” sunt greutatea scazuta si puterea marita. Adica pe aceeasi categorie de greutate ( 400g , respectiv 600g ) pretul creste odata cu puterea , greutatea scazuta si puterea cat mai mare fiind principalele caracteristici care determina calitatile reale ale unei lansete de crap.
 Acest lucru este completat de :
- inele de cea mai buna calitate, cu cea mai subtire ceramica si cu cel mai rezistent material pentru picior.
- mufare rectificata ce confera siguranta marita in punctual cel mai supus riscurilor de rupere a lansetelor, datorat demufarilor accidentale.
- mandrina Fuji pe majoritatea modelelor, mandrina ce se detaseaza prin greutatea redusa si functionalitate fara cusur.

Avand un foarte bun raport calitate / pret , lansetele MTX sunt cele mai des intalnite atat in echipamentul pescarilor de competitie , cat si al celor care pescuiesc de placere. Totusi, ca au ajuns la o astfel de popularitate, este datorat in cea mai mare masura recomandarilor venite din partea celor care le folosesc. Am adus “povestea” aici , pentru a multumi pescarilor care ne-au fost aproape in acest proiect .
Recomandarea strict comerciala a lansetelor MTX a fost facuta de un singur om, prea mic sa razbeasca inpotriva unei industrii mult mai bine pregatita in promovari si mult mai bine reprezentata de oameni ce detin “puterea cuvantului” in domeniu .
Fara pescari nu se putea. Va multumesc inca o data !