TEORIA CHINEZARIEI

Creat: vineri, martie 10, 2017

Ani in sir am vorbit de produsele chinezesti ca si de unele de unica folosinta. Nu stiu cine a inventat termenul “chinezarie” insa as fi curios daca la baza a stat dorinta de evidentiere a zonei  in care sunt produse ori a faptului ca in majoritatea cazurilor vorbeam de lucruri extreme de ieftine in comparatie cu produse similar fabricate in alta parte decat in Asia.

Inclin sa cred ca atunci cand au invadat piata, produsele ieftine din China s-au impus in alegerea cumparatorilor indeosebi datorita puterii reduse de cumpararea a populatiei si a faptului ca pretul era extreme de mic. Ca sa justifice un asemenea pret, in conditiile in care cel putin ptr. zona UE existau taxe vamale aplicate produselor din China, fabricantii au fost nevoiti sa foloseasca materiale ieftine la randul lor. Ca atare, produsele ieftine au fost identificate cu produsele de o calitate indoielnica, care se strica repede, deci proaste in definitiv. Chinezaria incepuse sa dezvaluie in mintea cumparatorilor de rand un produs cu termen redus, care face exact cati bani dai pe el. Daca se strica inainte de termenul propus, era paguba in ciperci, ptr. ca nu a costat mare lucru, in schimb, daca durata de folosinta depasea asteptarile, definitia ramanea aceeasi , chinezaria reprezentand o alegere pe cat de eficienta, pe atat de norocoasa. Odata cu globarizarea si externalizarea productiei catre tarile care ofera forta de munca ieftina, respectiv costuri extrem de mici de fabricatie, China a devenit numarul unu in domeniu, mai toate firmele cu nume apeland la serviciile de aici. Trebuie mentionat faptul ca produsele made in China care au inceput sa iasa pe piata sub branduri renumite au beneficiat si de calitatea acestora nu doar de marca lor. E clar ca daca un brad si-a mutat productia in China nu a renuntat si la normele de calitate care l-au consacrat. Ca atare, producatorii chinezi au fost nevoiti sa ofere calitatea ceruta de catre client iar diferentele de calitate intre produse similare pot sa apara doar daca cererea pe piata o impune. In timp s-a observant  faptul ca produsele cu eticheta Made in China n-au mai fost doar din gama ieftina ci au aparut si produse mai scumpe , de buna calitate. Cele mai multe sunt sub branduri renumite iar o foarte mica parte ies pe piata sub nume chinezesc. Dupa atatia ani termenul de chinezarie nu mai reflecta acelasi produs de pe vremuri.  Made in China nu mai e simbolul produsului de unica si scurta folosinta. Daca te uiti in jurul tau prin casa sunt zeci de obiecte produse in China care-si fac treaba si te multumesc pe deplin. Folosind un telefon Huawei mi-e imposibil sa spun ca folosesc  o chinezarie, desi termenul reflecta pe deplin datele de baza ale producatorului.
In principiu, in ziua de azi, cu atata informative disponibila peste tot, doar cine nu vrea or chiar nu e  interest de aceste aspect mai poate spune ca s-a pacalit si a cumparat un produs de slaba calitate la un pret ce indica un produs bun sau foarte bun. Cand iti iei o priza de 1 leu, made in China, nu poti sa nu te gandesti ca are componente ieftine in ea si  ca nu e indicata ptr. zonele in care ai un consum mare de curent. Daca o desfaci constati ca piesele sunt subdimensionate si ca daca pui un consummator mai zdravan ai toate sansele sa le topesti. Aceeasi priza isi va face treaba mult timp daca deserveste o veioza, un televizor, orice alt aparat casnic cu consum redus. Cum spuneam inainte, chinezaria a ajuns sa reflecte lucrurile marunte, ieftine, a caror calitate e direct proportionala cu pretul si durata de folosinta. Revenind in domeniul pescuitului, sunt o groaza de lucruri made in China pe care le folosim cu succes. Datorita nivelului de informare existent, parerile despre produse  circula repede asa ca nu prea mai exista posibilitatea ca un pescar sa nu stie exact ce cumpara. Alegerile se fac acum in functie de buget si gusturi. Daca iti permiti lucruri scumpe, nu mai conteaza ca e made in China sau anywhere else, conteaza doar ca respectivul lucru intruneste calitatile dorite incepand de la design, culoare, calitate a materialului, functionalitate, etc.. La fel, daca nu-ti permiti un lucru scump, ai de ales intre variantele low cost ale acestuia, singura diferenta facand-o in cazul asta, nivelul de cunostinte necesar inainte de a te decide aspra uneia din ofertele existente pe piata. Sunt blog-uri care au chat, sunt magazine on-line ai caror angajati  ofera consultanta, sunt o groaza de subiecte pe forumurile site-urilor de specialitate, sunt pagini dedicate pescarilor pe cele mai mari site-uri de socializare, sunt o groaza de zone si locuri unde se discuta si de unde se pot afla pareri avizate despre echipament. Exista deci posibilitatea de a te informa si a decide ce oferta e cea mai indicate pentru cererea ta. E drept, fata de anii din urma, exista o atat de mare diversificare a ofertei made in China, incat e de presupus ca vechile chinezarii, ieftine si slabe calitative nu mai au cautare decat in zonele si la publicul care nu obisnuieste sa sufle in iaurt chiar daca stie ca s-a fript cu ciorba. In general doar cine nu are alta alternativa merge exclusiv pe produsele cele mai ieftine insa, si aici e un mare insa, sa intrebi inainte si sa aflii daca  merita achizitionat un lucru oarecare, nu te costa nimic ! Suntem parte din era informatica, era in care stirile, detaliile, cunostintele, experientele, circula liber in spetiul virtual si de acum incolo chinezaria reprezinta exact cel mai bun lucru made in China pe care ti-l poti permite !


                                                                                                                                                                                 George Iorga.

Comentarii

Scrie Comentariu